Veilig op de fiets
Lees de tekst, en antwoord op de vragen.

'Die film hoef ik niet te zien. Ik weet wat er kan gebeuren. Ik blijf liever buiten wachten.' In de stromende regen staat een jongen naast zijn fiets. Hij moest stoppen voor de politie omdat hij geen licht op zijn fiets had. De informatieve film die hem in de verwarmde politiebus wordt aangeboden en die tien minuten lang verschrikkelijke ongelukken met fietsers laat zien, interesseert hem niet. Tegen de kou kruipt hij wat dieper weg in zijn jas, terwijl twee mensen van de technische dienst van de politie de verlichting van zijn fiets herstellen.
Acht maanden duurt nu al het project 'Veilig op de fiets' in Amsterdam: de actie loopt aan het eind van deze maand af. Fietsers zonder licht mogen kiezen tussen een hoge geldboete - een bedrag van tachtig euro - en het kopen van een volledige fietsverlichting voor veertig euro, die onmiddellijk wordt aangebracht.

Terwijl de fietser wacht tot zijn vervoermiddel klaar is, krijgt hij de mogelijkheid een film over ongelukken te bekijken in de 'mobiele post', een grote politiebus met enkele televisietoestellen.
In het begin van de actie koos bijna niemand van de fietsers voor het betalen van de boete. Maar later werd het initiatief minder succesvol: slechts de helft van de fietsers koos voor het aanbrengen van de verlichting. Volgens een woordvoerder van de politie hadden deze mensen meestal geen zin of geen tijd om te wachten. 'Dat is jammer, want bij de fietsenmaker betaal je zeker zoveel voor een volledige fietsverlichting. En bij ons hoef je niet meteen te betalen,' volgens de woordvoerder. Ook voor de film was weinig belangstelling. Dat slechts een minderheid van de fietsers hem bekeek, vindt de woordvoerder van de politie geen probleem. 'Wij vinden de actie toch geslaagd. Want iedereen die met licht wegfietst, levert een bijdrage tot de verkeersveiligheid.'

 

 

Een 'vriendelijke' actie werkt volgens hem beter dan hard ingrijpen en een hoog bedrag laten betalen. 'Over deze actie wordt gepraat en dat heeft meer effect.'
Niet iedereen legt zich neer bij de keuze tussen boete en nieuw licht. Eén jongen laat zijn fiets bij de politie achter, omdat hij die minder waard vindt dan de kosten van het aanbrengen van de verlichting. Een vrouw zegt dat ze een paar dagen geleden een lamp voor haar fiets heeft gekocht maar nog niemand heeft gevonden om die erop te zetten. 'Je vindt dat geen overtuigend verhaal? Je collega zei dat hij het nog niet eerder had gehoord!' roept de vrouw boos tegen de verkeersagent. De mededeling dat ze niet hoeft te betalen als ze zich de volgende dag met haar eigen lamp bij de verkeerspolitie meldt, doet wonderen. Tevreden lachend loopt ze weg.

 

 

 

 

Uit "Toetsen en teksten", Certificaat Nederlands als Vreemde Taal, 1996
Veilig op de fiets
Lees de tekst, en antwoord op de vragen.

'Die film hoef ik niet te zien. Ik weet wat er kan gebeuren. Ik blijf liever buiten wachten.' In de stromende regen staat een jongen naast zijn fiets. Hij moest stoppen voor de politie omdat hij geen licht op zijn fiets had. De informatieve film die hem in de verwarmde politiebus wordt aangeboden en die tien minuten lang verschrikkelijke ongelukken met fietsers laat zien, interesseert hem niet. Tegen de kou kruipt hij wat dieper weg in zijn jas, terwijl twee mensen van de technische dienst van de politie de verlichting van zijn fiets herstellen.
Acht maanden duurt nu al het project 'Veilig op de fiets' in Amsterdam: de actie loopt aan het eind van deze maand af. Fietsers zonder licht mogen kiezen tussen een hoge geldboete - een bedrag van tachtig euro - en het kopen van een volledige fietsverlichting voor veertig euro, die onmiddellijk wordt aangebracht.

Terwijl de fietser wacht tot zijn vervoermiddel klaar is, krijgt hij de mogelijkheid een film over ongelukken te bekijken in de 'mobiele post', een grote politiebus met enkele televisietoestellen.
In het begin van de actie koos bijna niemand van de fietsers voor het betalen van de boete. Maar later werd het initiatief minder succesvol: slechts de helft van de fietsers koos voor het aanbrengen van de verlichting. Volgens een woordvoerder van de politie hadden deze mensen meestal geen zin of geen tijd om te wachten. 'Dat is jammer, want bij de fietsenmaker betaal je zeker zoveel voor een volledige fietsverlichting. En bij ons hoef je niet meteen te betalen,' volgens de woordvoerder. Ook voor de film was weinig belangstelling. Dat slechts een minderheid van de fietsers hem bekeek, vindt de woordvoerder van de politie geen probleem. 'Wij vinden de actie toch geslaagd. Want iedereen die met licht wegfietst, levert een bijdrage tot de verkeersveiligheid.'

 

 

Een 'vriendelijke' actie werkt volgens hem beter dan hard ingrijpen en een hoog bedrag laten betalen. 'Over deze actie wordt gepraat en dat heeft meer effect.'
Niet iedereen legt zich neer bij de keuze tussen boete en nieuw licht. Eén jongen laat zijn fiets bij de politie achter, omdat hij die minder waard vindt dan de kosten van het aanbrengen van de verlichting. Een vrouw zegt dat ze een paar dagen geleden een lamp voor haar fiets heeft gekocht maar nog niemand heeft gevonden om die erop te zetten. 'Je vindt dat geen overtuigend verhaal? Je collega zei dat hij het nog niet eerder had gehoord!' roept de vrouw boos tegen de verkeersagent. De mededeling dat ze niet hoeft te betalen als ze zich de volgende dag met haar eigen lamp bij de verkeerspolitie meldt, doet wonderen. Tevreden lachend loopt ze weg.

 

Uit "Toetsen en teksten", Certificaat Nederlands als Vreemde Taal, 1996
Selecteer het antwoord dat je het meest correct lijkt.